Alle zakelijke kilometers met de fiets

Het is alweer bijna 10 jaar geleden, maar nog altijd een grote inspiratiebron. Eind september 2016 nam ik het besluit om een jaar lang naar alle zake­lijke afspraken te fietsen. Het idee hiervoor ontstond tijdens de zomer­vakantie en in september nam ik het besluit.

We waren in de Franse Alpen en kampeerden op een groene camping op 1.400 meter hoogte met een schitterend uitzicht op het Parc National des Ecrins. Moeite met de keerzijde van onze economie had ik altijd al, maar deze vakantie was het anders. Bij het starten van onze auto schaamde ik mij dieper en dieper voor de rook uit de uitlaat. De rook herinnerde mij aan ‘dieselgate’ en aan alle documentaires over misstanden en problemen in de wereld. Het was een heerlijke vakantie met veel mooie fietstochten en bergwandelingen met mijn gezin, maar de schaamte maakte diepe indruk en bevrijdde een wens om anders te leven.

Eenmaal terug in Edam besloot ik om voortaan naar alle zakelijke afspra­ken in Amsterdam te fietsen. Ik wilde meer maar voelde geen ruimte, dus bleef het in eerste instantie bij ritjes naar Amsterdam die ik voorheen altijd met de auto deed.

Dat werd anders toen ik eind september voor de zoveelste keer achter mijn laptop zat. Diep peinzend over de vraag wat ik met mijn leven wil­de, met name professioneel kon ik mijn draai niet vinden. Tot en met 2013 belandde ik van het ene in het andere zakelijke avontuur. Een groot deel van de tijd had ik daar geen enkele moeite mee, sterker nog, ik vond het steeds weer interessant en heb er veel van geleerd. Ik was gewoon snel verveeld: zodra ik wist hoe iets werkte en in elkaar zat, werd het tijd voor iets nieuws.

Ik zocht naar meer vastigheid en rust – vanwege de kinderen, het huis en het zal ook een kwestie van leeftijd zijn. Iedere keer opnieuw beginnen is spannend en interessant maar het kost ook veel energie, tijd en geld. En het brengt onzekerheid met zich mee.

>>> Het begin van het einde

keyboard_arrow_up